torsdag 30 juli 2015

Uppgradering 1

Ytterligare ett regnområde som passerar. Kanske läge på att erkänna att det faktiskt händer en del trots avsaknad av uppdateringar på bloggen. Elof rullar på. Det har blivit några hundra mil trots en del brister.
Utflykter till Gräfnäs (20 mil), Karlskoga (28 mil) är några av de längre turerna. Men bilen sliter med en ojämn gång. Webrarna puffar och smäller. Man skäms över denna orena gång då bilen ändå drar en del blickar till sig.

Jag tingade därför tid hos rallytrimmare Matti för en finn fem fel-övning en kväll i Juni.
Det stannade kanske inte vid fem fel.

1. Förgasare som typ Webrar trivs med ett lågt bränsletryck, runt 3psi eller 0,21-0,25 bar. Införskaffade därför en bränsltrycksmätare och regulator. Jo trycket visade för högt men när man gasade så sjönk trycket klart under 3psi. Det fick bli ett pumpbyte också.

2. Ny bränslepump då ligger trycket rätt och faller ej vid gaspådrag. Mätaren skall sitta på sista förgasaren.
3. Fördelaren slog bara ut till 24grader. Svarar inget på högre varv. Jag slog på stort och införskaffade en 123 brytarlös fördelare med programmerbar kurva. Nu hände det grejer. Jädrars vilken skillnad!

4. Rikta läget mellan första och andra förgasaren. Spjällaxlarna skall ligga helt i linje. Vilket de inte gjorde. Jag fick plana det bakersta insuget för att komma i våg. Det skiljde nästan 3 millimeter som den bakre förgasaren satt lägre. De gamla Motalainsugen är fräna men inte helt räta.

5. Täta spjällaxlarna. Några av spjällaxeltätningarna var helt uttorkade och troligen inte helt täta. Jag fick sätta i nya fräscha. Materialet ser ut att vara läder. Den i mitten var lite torr.
6. Det flödar över i första förgasaren. Byte av nålventil, trodde Matti. Gjorde ingen skillnad. Tätningar på axmunstyckena. De hade jag bommat. Visste inte ens att det skulle vara tätningar där men inte gjorde det någon skillnad. Jag hittade felet till slut av en slump. Ena flottören hade punktering. Det var bensin i en flottören så bränslenivån var hela tiden för hög. Därför flödade den över ibland. Det blev till att löda om den otäta flottören. 

7. Lågfartsmunstyckena som hela tiden fått skulden för denna ojämna gång och puffandet byttes också från 55F8 som är magra till 55F9 som är mitt emellan. Det slutade dock med 55F6 (ingen sifferlogik här inte) som är fetast som jag åker på just nu. Fortfarande nyser den lite när bilen är helt kall men sedan går den fint och jämnt. Störst orsaken till nysandet var dock den läckande oringen på cylinder 3 som krängt ur troligen på grund av allt nysande. Det drog tjyvis nått vansinnigt. Ni kan trots dålig bild se att tätningsmärket upphör klockan ett till två ungefär. Inte konstigt att den puffade.
Nu går Elof anständigt. Nu pågår lite avgasrörsreparation då grenröret som var gammalt redan när jag satte på det läcker mot toppen. Dessutom skall jag på Mattis inrådan sätta dit ett lambdauttag för att kunna mäta avgaserna för att kunna välja in rätt munstycke. Snart dags för ett återbesök hos doktor Matti.






1 kommentar:

  1. Kul att se en uppdatering om Elof!
    Och så punkterad flottör var största boven till förgasarsmällarna från dina Webrar? …Kanske ngt för Richard att undersöka på sina SU som inte heller går bra.

    SvaraRadera