lördag 28 juni 2014

60's on tour

Mina fina arbetskamrater hade ordnat en friluftsdag för två av oss i gänget som skall över på dödsidan. När vi startade resan så visste vi att vi skulle klä oss tidsenligt och ta med lämpliga bilar om vi hade. Elof fick förtroendet.
När vi samlades så öste regent ner men vi blev 4 bilar och 11 arbetskamrater som från början var lite pessimistiska på grund av vädret. Vi hade sedan tur med regnskurarna.
Första stoppet på resan blev på Nitas Mack & Lanthandel i Vättlösa. Hade ingen aning om att det fanns. Han uppskattade att han har runt 45000 olika pinaler från förr. Allt från bensindunkar från tidigt 1900-tal och raket ost till medel som gör sur grädde ätbar igen på 5 minuter (helt utan innehållsförteckning). Stället rekommenderas om man gillar gamla prylar. (Han har öppet på onsdagskvällar i sommar)
På bilden syns Nitas shellmack, Carlas Amazon 60, Elof och Karstens Bel Air 55.

Vidare gick färden via Petterssons chark i Lugnås där vi handlade prinskorv, hade melodikryss med dansbandstema.
 Sedan pissepaus i båthamnen i Mariestad. Främst Mats fina N86'a från -69.

Elof tuggade på bra utan större problem. Det läcker in lite när regnet tilltar och förgasarna är inte optimerade för att puttra fram i B16 tempo. Det går fett på lågfart så att det sotar igen, då får man blåsa ur emellan åt. Det går magert på mellanregistret så att det bluttrar i övergången. Men det låter i alla fall bra på fullgas.

Målet för nästa sträcka var Töreboda och Mandys Diner. En tidsenlig hamburgerbar med ett litet Elvis-museum. Vilka revbensspjäll!
Vid parkeringen dök det upp en herre i 70 årsåldern och berättade att han varit med och tillverkat fenlisterna till P1800. De överst på bakskärmen. Han jobbade då på en verkstad i Lyrestad. Han berättade att tyskarna som skulle göra listerna fick handknacka dessa medan de gjorde de dem i verktyg förutom bakre hörnet. Själva änden på listen fick man hjälpa till med att knäcka manuellt. Intressant.
Via några kulturella stopp på resan hem med mera musikkryss och ännu mer dansband så stannade vi på Gröna lunds festplats.

Till en början trodde vi att det bara var vi men det var seniordansarnas danskväll med livebandsmusik. Så gamla är vi väl inte tyckte både jag och Jens även om vi är 100 ihop. Ända tills det gick upp för oss att det var vi som skulle spela. Även om det var som förband och på lilla scenen så är i alla fall inte jag någon större musikant.
Här ser ni Micke som ryckte in som sångare i bandet. Tror nog att han hade ett finger med i detta.
På plakatet bakom ser ni Jens på bas, Micke sång och jag på key board (som spelade av sig själv) Blev tanburin mest. Vi drog av "leende guldbruna ögon" till pensionärernas jubel. "Shanghai Rockers" drog ner applåder och nu kan man bocka av i CV't att man spelat live på Grönan.
Det ryktades om att vi fått ett gig senare på kvällen men vi kollade avslutningsvis upp detta på Rockabillyfestivalen på Axevallatravet. Men de hade lyckligtvis inte hört talas om Jens- Funkes.
Tack till arbetskamraterna som tog detta initiativ. Även om det återstår några veckor innan det är dags för mig så var det en fin 50-årspresent i förskott.

onsdag 25 juni 2014

Körupplevelse # 2

Mitt i slutspurten inför semesterveckorna så klämde jag och dottern in en dag på Mantorp Park. Det var nog ganska exakt 25 år sedan jag var på Mantorp och körde senast. Då i Camaron. 13,36 på kvartsmilen om jag minns rätt. Då var det rätt fram som gällde.
Nu var det provkörning av racepreppade bilar med ett visst mått av körinstruktion. Det var en födelsedagspresent i förskott kan man säga. När det var dags förra gången, i höstas, så blåste de av dagen innan för att Ferrarin hade gått i räcket. Inställt och ombokning. Nu var det dock dags på riktigt. 3 varv i 458 Challange och sedan 3 varv i Porsche 997 GT3 i raceskick.
Först ut Ferrarin. 570 kusar, racepreppat chassi, paddelväxel och ett obetalbart ljud. Fullt ut på sexan på långa rakan innan man slår i bromsarna. Skivor stora som oljefatslock. Hur stabil som helst och oerhört lättkontrollerad.
Nästa bil var Porschen. Helt annorlunda. Mera rå, opolerad, bullrig och vägkänsla som i en go-cart. Här har man precis kastat i fyran på start och målrakan. Inte lika snabb som 458'an men kul att köra och fin i kurvorna.
En fantastisk dag med en känsla av mersmak. Vill köra meeeer...
Skall man plocka ut något lite extra så var det ljudet i Ferrarin. Fantastiskt!

Fick man välja så tog vi båda två Ferrarin sju dagar i veckan.
Väl hemma så blev det en sväng i Elof. Den går rätt fint den också. Skulle kanske behöva mer krängningshämmare? Det lutar ganska kraftigt i kurvorna. Den är dock även den kul att köra.

söndag 15 juni 2014

Mer växellådsmekande

Inte mycket åkt i helgen. Istället blev det ytterligare ett växellådsskifte. Vid lite inspektion så syns det att den "nya" lådan redan alstrar en del spånor. Oljepluggen ser ut som en igelkott.
Jag synade även hastighetsmätaredrevet. Som jag misstänkte så är det olika i dessa lådor. Till vänster 16 kuggar på den "nya" lådan som troligen gått på 4:10 i bakaxeln. Till höger min som har 18 kuggar.
Med lite mekande så har jag satt ihop min gamla låda, den "nya" overdriven med min bakre strut som innehåller 18 kuggars hastighetsmätaredrev. Det innebär också att jag fått flytta pluggarna i framkant, bakljuskontakten och kulor med fjädrar till växelförarna som alla saknades på den andra lådan.
Efter en kort (ett par mil) provtur i kväll så verkar det fungera. Växlarna lirar som de skall, inget oljud och overdriven drar hela vägen.
Det blir en helt annan bil att åka i när OD'n fungerar.

torsdag 12 juni 2014

Inspektion OD

Jag står inför uppgiften att åter plocka ner växellådan. Efter att ha somnat till verkstadshandboken ett par kvällar så rev jag isär den gamla overdriven. Jo den ser allt nött ut. slitytan på den yttre tryckplattan eller bromstrumman som den heter i verkstadshandboken är full med porisitet/pittingskador. Det är en gropig och sliten yta. Det är inte bara slitage som skapat denna defekt.
motgående lamell är porös och mjuk. Har det stått fukt i lådan? Är den körd med fel olja? Eller bara utsliten?Dessa två komponenter är dock bortom all räddning. Det måste vara här det slirar.
De andra detaljerna ser förvånansvärt friska ut. Den inre lamellen och den slitbanan är riktigt fin.

tisdag 10 juni 2014

Ljud från fel ställe

Provkörde växellådan lite till ikväll. Tog en snabb sväng till 3'e sportvagnsträffen på Holgers. Bra väder och mycket fina bilar. Bilen spinner fint nu när OD'n funkar. Den låter fint när webrarna smattrar på lagom varv. Det låter dock även från fler ställen. Det sjunger från växellådan (ingen skönsång). Det låter som lagerskrammel och det är mest när trean och fyran är i drift. Trean tenderar dessutom till att vilja hoppa ur sitt läge. Fyran är näst intill omöjlig att få i om man inte kommer direkt från trean. Den synkringen är inte frisk. Det verkar också som att jag har en annan hastighetsmätareutväxling i denna lådan.
Jag har pluggat verkstadshandbok och förbereder isärtagning.

Vattenpumpen är däremot helt tät. Äntligen.

Finast i kväll var denna Jagga. Med V12'a och plåsterlapp på taket. Annorlunda färg (grön-blå creme) och i ett kanonskick. Ursäkta bildkvaliten.
Det var även tre andra P1800 där. En 69 kupe och två ES. Man är tyvärr lite för närgången och studerar detaljer på dessa bilar som om det vore sin egen. En sak som jag är mindre nöjd med på Elof är dörrspringorna. Idag är jag sugen på att göra om detta. När man tittar på andra bilar (till och med de orenoverade) så är springorna inte perfekta på speciellt många P1800. Denna 69'a är i ett härligt använt bruksskick. Kul att de körs.

Fälgarna är enligt rapport på lackering idag. Den som väntar på något gott...

söndag 8 juni 2014

Växellådsbyte

Sagt och gjort. Nu skall det ske. Växellådan skall ur. Den skall bytas mot den jag hittade i Östergötland. Denna gången skall det nog gå att ta den underifrån.
På med Simple Minds i skivspelaren och kör igång. Isärtagningen gick utan större missöden. På ett par timmar var lådan på golvet.
Det var då som jag insåg att den "nya lådan" kanske inte var i det skick jag önskade. Den saknade fjädrar till växelförarlägena. Den saknade pluggarna i framkant. Dessa fick jag helt enkelt flytta över från den gamla lådan. Med hjälp av några lagom långa skruvar och ett bräckjärn så gick det bra.
Ihop med det i bara farten. Innan skivväxlaren spelat färdigt alla fem plattorna var allt ihop igen. Vid isärtagningen så hittade jag några av bultarna till kardanknutarna som var lite lösa. Låsblecken har sett sina bästa dagar. Jag hade dock några nya liggande. Så det blev en översyn och nya låsbleck.

När jag ändå hade farten uppe passade jag på att ta tag i kylvätskeläckaget. Jag tror det är för sjunde gången. Jag har varit fixerad vid det där förbaskade kylvätskeröret under vattenpumpen, Men nu formligen rann det ur bilen. Då såg jag att det kommer från skvallerhålet på vattenpumpen. Den pumpen var ny när jag monterade den. Den hade dock legat i säkert 30 år så speciellt ny var den väl inte.
När jag var och hälsade på Dan. Ni vet han med svetsen. Så hittade vi i hans hyllor en tätningssats till just vattenpump. Så passande. Jag hade ju en extra pump liggande sedan tidigare. Det blev ett snabbt byte. Gammal pump med "nya" packningar. Dessa packningar är väl troligen lika gamla så den förra pumpen men det var värt ett försök.
Provkörning på kvällen med blandat resultat. Kylvätskeläcket verkar vara borta. Växellådan däremot kunde varit bättre. Overdriven är det bra klipp i. Den fungerade på 1 och 2 mil utan slir. Växellådan är dock ingen höjdare. Trean faller ur. Fyran är trög att få i. Backen låste sig när jag skulle backa. Det sjunger dessutom lite från paketet. Det skulle kunna vara urtrampningslagret. Men varför?
Den läcker dessutom lite olja. Dock inte så mycket som den gamla.
Ska jag behöva ta ur paketet igen och flytta OD'n från denna låda och byta tillbaka till min gamla växellåda? Aldrig får man vara helt nöjd.
Och var är mina fälgar? De borde vara på väg nu...

Power meet

Jag har slagit nytt distansrekord. 65km enkel. Det blev ett besök på Power meet i Nossbro. Åka motorväg är dock ganska enerverande utan fungerande overdrive. För övrigt går dock bilen ganska bra. Den läcker dock fortfarande kylvatten.
Jag fick sällskap av en Amazon 58 bland alla fenor och krom.

Trodde länge att jag var ensam P1800 på träffen men det var faktiskt fler där. En ES hade fått tekniska problem så de sysslade mest med att leta verktyg.
En annan ES mitt mellan en Bel Air och en Electra. Det var det bra stuk på denna. Lätt modifierad med 17 tummare och metalliclack. Mycket fin. Dessutom utan de irriterande amerikalamporna på sidorna.
Mina 3 favoriter var dock dessa.
Pantera 73'a med endast 6000 mil på mätaren. I ett fantastiskt orginalskick. Då är det lättare att vinna på Lotto än att hitta en sådan. Den kunde betraktas i timmar.
En brutal 68 corvette med 502 kubikare, 19 tummare, 5 växlat och toppskick. Så skall en riktig vette se ut!
Sedan är jag ju svag för dessa Camaros. Hade ju en sådan själv ett tag. Dock var det en SS396 men fronten, lilla bakspoilern och färgen var den samma. Shadow Gray med RS front. Den har attityd. 

På vägen hem så drömde jag vidare men bestämde mig samtidigt för att ta tag i mina egna problem. Nu j..ar skall växellådan ur!

fredag 6 juni 2014

För vi har tagit studenten

Elof har skött sig bra på viktigt uppdrag. Grabben tog studenten och jag hade uppdraget att köra hem honom efter utspringning och flakåkande.
Lätt blingad i ett idogt regnande spann han fint. Så länge överväxeln fungerar går han riktigt fint.
Det var dock första gången vi prövade att åka i regn. Det läcker överallt. Värst är det runt koffertluckan. De ursprungliga spåren i nedre kanten av gummilisten läcker ju rätt ner i kofferten. Ingen bra konstruktion. Jag förstår de som satt in dräneringsslangar där.