söndag 27 april 2014

Provkörning

Årets första riktiga provtur. Växellådan fungerar fint igen. Även overdriven fungerade fint inledningsvis. Oljudet i bakaxeln är borta helt.
Jag har fått många tummar upp på de turer jag tagit denna helgen. Fortsatt finns det en del fel kvar att åtgärda.
Att OD'n slirar känns inget bra. Jag som var så glad att jag fått igång den.
Jag måste byta kylvätskeröret från vattenpumpen.
Motorn är långt ifrån färdiginställd. Den svarar inte riktigt. Båda förgasarna svarar inte lika på justering så jag misstänker att det är något som är täppt på den bakre.
Men den går.

tisdag 22 april 2014

Felsökning

Jag tror mig ha hittat felet till varför det inte gick att växla. Troligen ett sådant fel, gjort av mig själv, som man egentligen inte skall berätta om för andra. Jag gör det ändå. Det kan ju vara någon som kan undvika att göra som jag.
När jag lyfte på locket så hittade jag en sprucken medbringare eller vad man skall kalla denna förlängningen av växelföraren. Avbruten!
Min egen analys är att jag måste ha spräckt den vid montering av locken. Den har kanske inte varit i läge helt och när jag dragit fast locket så har den spräckts. När jag sedan började växla ute i det fria så gick den av. Det är just bara en teori. Är det så så är det klantigt. Gör inte så.
Turen var dock med mig idag. Jag hittade ett lock av det korta slaget hemma. Så här skall det se ut när det är helt. Alltså är det bara att sätta dit denna istället.
Nu började dock det svåra. Det skall troligen inte gå att göra denna manövern med locket uppochner via inspektionslocket med lådan kvar i bilen. Jag hade dock ingen lust att plocka ur lådan igen. Med hjälp av en magnet fiskade jag upp fjädern ur olja i botten på lådan. Sedan täckte jag växellådshuset med en pappskiva för att inte brickor och låsringar skulle ramla ner i oljan igen. Man vet ju av erfarenhet att när Murphy är med och skruvar så ramlar alltid den sista låsringen ner i botten och så får man börja om. Det gick men jag kan lova er att jag har uppfunnit fler svordomar ikväll än jag kunde innan. Jä...ar vad trångt det är den vägen. Nu skall det ihop igen och sedan provköras.

måndag 21 april 2014

2 steg fram 1 bakåt

Idag är axeln åter på plats. Hittade faktiskt ett fel jag gjort tidigare. Jag hade glömt att montera hylsan i bussningen på övre fästet på panhardstaget. Vips så blev det en förbättring också.

Skyllde sedan på att jag var tvungen att göra färdigt för att få ut gräsklipparen. Luftning av broms, montera kardanen och skruva dit allt löst. Sedan ner på hjul och en provtur. Allt verkade först fungera. Den nyser och frustar lite då förgasarna inte är injusterade ännu. Lite dammig och jag måste medge att det varje premiärtur är det lite nervöst.
Sedan när jag skulle backa in i garaget igen så gick det inte att få i ettan. När jag sedan skulle välja backen igen så blev det tvärstopp. Två växlar i samtidigt. Jag måste råkat fippla till växelförarna när jag la på locket. Det blir till att plocka isär igen. Stön ...

lördag 12 april 2014

Axeln hemma

Då blev det ytterligare 45 mil i bil idag. Hämtning av bakaxeln på SVIS som nu är färdig efter Oves behandling. Nya lager och tätningar och inte minst inschimsning.
Elof är under tiden provstartad. Det läcker fortfarande under vattenpumpen vid röret. Det blir till att hitta ett nytt rör. Annars verkar allt lira.
En sak som jag inte riktigt förstår är hur det är tänkt med backljuset. Det är på schemat två sladdar till växellådan. Ström direkt via tvåpolig kontakt på lådan sedan bak till backljuset. På min bil är det dock bara en kontakt på lådan som jordar direkt i lådan. Borde vara ett relä emellan, eller...? Någon som kan guida mig?

chassie nr 19939