söndag 30 mars 2014

Motor på plats

Nu är motor och låda tillbaka där de skall sitta. Det är trångt men man börjar få rutin och nu vet man var det brukar ta emot.
På plats. Utan skrapmärken. Lika nervöst varje gång att det skall ta emot på fel ställe.Denna gång gick det bra.
Sedan avgasrör, kylare, förgasare, slavcylindern till kopplingen, lite kablar och slangar. Vore gott att ha startat upp innan bakaxeln är klar.
Nu blir det lite eltest som nästa steg. Jag skall försöka provköra funktionen på överväxeln innan allt är ihop.

söndag 23 mars 2014

Besök på SVIS

Nya packningar kom med posten. Nu är växellådan åter ihopsatt. Hoppas nu bara att det är tätt. Nu börjar återmonteringen i bilen.
Jag passade på att byta gummit för kopplingsarmen när det ändå var isär. Den gamla var både torr, hård och missformad. Nu blev det bra.
Sen var det bara att fara till Köping/Munktorp med bakaxeln. Söndagen tillbringades i bil. Väl framme så konstaterade bakaxeloraklet att det kanske inte var så farligt ändå. Medbringaren var inte dragen i botten. Glappet försvann men den kommer att få sig en genomgång ändå när den ändå är på plats. Glappet kan ha varit anledningen till att det var oljud från axeln när man slog av på farten. På bilden så kollar Ove det allra sista på en 65'a axel som precis skulle gå tillbaka till Trollhättan. Min ligger på golvet bredvid.

måndag 17 mars 2014

Bakaxel av

Nu gick det av bara farten. Jag fick tag i en äldre herre i Köping som lovade lagra om min bakaxel. Skulle nog vilja prova själv men det ska schimsas och fläckas. Inget jag har koll på. Jag lämnar detta åt proffsen denna gången.
Nu är den av i alla fall.
Nu  skall den strippas på bromsdetaljer och sedan bär det av till Köping i helgen.
Tråkigt med oväntade motgångar men det är en fröjd att skruva i friska bitar. Skruvar lossar och man blir knappt smutsig. Den har ju inte hunnit bli skitig.

söndag 16 mars 2014

Växellåda isär

Nu är lådan isärtagen. Det bakre lagret i lådan byrålådade rätt kraftigt men till slut så släppte det. Väl isär så är det bara att vänta in nya packningar. Det är ingen bred kant som skall täta. Det ser fint ut inuti både växellåda och överväxeln. Det blir bara nya packningar och frisk olja.
 Jag provkörde solenoiden. Det var kabelbrott precis i höjd med den lilla kåpan. Jag lödde dit en ny kabel och tätade efteråt med silicon så att det inte kommer in fukt. Den får hänga med så länge det går.

torsdag 13 mars 2014

Växellåda ur

Efter att ha försökt få ner växellådan utan att ta ur motor flertal gånger utan att lyckas så bestämde jag mig. Nu ska den ur. Hel rovan skall ur. Bara att sätta igång. Jag tog ledigt från jobbet en dag. Det var ju ändå fint väder. Iväg och låna motorlyften och så skruva skruva.
Efter en dags arbete så är motorn ur och den envetna bulten blottad.

Skruvjä...
Det var den som satt sämst till också. Gick inte att få loss oavsett hjälpmedel. Nu är den dessutom helt rund invändigt så den skall ändå bytas. Växellådan skall nu tas isär för att få nya packningar. Den läcker kraftigt i främre skarven mellan OD-flänsen och växellådan. Solenoiden är nog även den kass. Skall provköra först. Sen får vi se om det blir ett byte.
Jag tror mig också ha hittat ett tråkigare fel. Jag har haft oljud från bakaxeln. Det känns som om att det är pinjonglagren. Det har skvätt olja upp i botten på bilen trots ny tätning. Det glappar ganska friskt både längs och radiellt. Det blir näst jobb så fort lådan är ihop igen.