söndag 31 augusti 2014

Flash back

På Sportvagnsträffen så fanns det en kille som sålde gamla motortidningar. Hmm... efter lite funderande. Start & Speed i början av 80-talet kanske. Å så plötsligt så fanns den där. Nr 6 1982. Visst är det häftigt! Min gamla Amazon på Borås motor show. Påsken -82. På plats i utgåva 1.0. Då krämgul med bruna flammor. Inte helt klar men ändå. Att få vara med i Start & Speed var på den tiden stort. Notera rubriken i texten på vänster sida "minskat USA-bilintresse".
Det hann bli utgåva 2 och även 2.1 innan den försvann till Umeå via Skara.
Den var taksänkt med PV 444 bakruta monterad upp och ner efter tips från ett projekt som gick i Wheels samtidigt. Taket framflyttat. Försänkta strålkastare fram (vad mycket hår jag hade på den tiden). Insänkta bakljusen av modell tidiga, ni vet de helröda. Dörrhantag bortrensade med solenoider i dörrarna. Knappen satt i tröskeln. Det var tänkt Rover 3,5 från början. Den motor hann dock aldrig bli ihopsatt. Det blev B20, R-kam och dubbla solex. (känns det igen). Den gick faktiskt riktigt bra.
Vi var på Kinnekulle Ring och körde 200 meter dragrace. Den rakan var lite svängd med lite förskjuten start på innerbanan för att vi skulle gå i mål på samma ställe. Här ihop med en annan choppad Amazon från Tibro. Bilden är nog från 84 för här är den i utgåva 2.0 med Mitsubichi brun metallic och scallops längs sidorna i guld candy. På den tiden lackade jag allt själv.
Inredningen var i brun plysch, kort spak med overdrive. Radion satt på högkant i en konsol ala Corvette C2. DAF 66 framstolar för att de svängde lite lätt inåt när man fällde dem. Det var trångt i bak med det låga taket. På insidan av vänsterdörren hade jag lackat in en tiosedel innanför klarlacken. Rundade hörn på huv och dörrar. Försänkt antenn i vänster bakskärm. Allt enligt customtricken som gällde då.
Här utgåva 2.1. Nu en något mörkare brun efter att ha blivit påbackad bak så försänktes nummerskylt, bakre kofångaren moldades in upp och ner mm. Bortrakad dropplist. Varvräknaren satt utvändigt monterad i en kromad kåpa som påminde om en bullitspegel. Rörgrillen som kom på senare är gjord i rostfritt. Svetsat och polerat av kompisen på mejeriet där jag jobbade på den tiden. Spegel endast på vänster sida, hängd i överkant. Breddade PV-fälgar till 5,5 respektive 6,5 tum med hjälp av kompis på Volvogymnasiet. Fanns inte en chans att de gick att balansera men med spinners, snobbringar, guldcandy och vita däcksidor så såg det bra ut. Gälar infällda i huv och i koffertluckan. Att ha gälar infällda i koffertluckan visade sig inte vara så smart. Avgasröret var infällt i den uppochnervända/infällda kofångaren mitt i baken på bilen (nästan som på X3 fast enkelt 2,5tums). Avgaserna sögs då in i bilen till min nyblivna flickväns, sedermera min frus förtret. Vad gjorde man inte för den rätta looken på den tiden.
Nu blev jag lite sentimental. Nu drar jag till Irland och firar halvtid.

1 kommentar:

  1. Hur mår Elof i vintergaraget? Inget som behöver fixas inför kommande säsong?

    SvaraRadera