lördag 26 juli 2014

Fälgarna på

Äntligen så blev det montering och provkörning med de nyinköpta fälgarna. Direkt från Minilite i England. 16x7 runt om med 225/50 bak och 205/55 fram. Det får precis plats. Än har det inte skrapat i någonstans. Det är lite platsproblem inåt fram då insidan på fälgcentrum tar i bromsoken. Det kräver en distans på ca. 3mm mellan fälg och skiva för att det skall gå fritt.
Notera att jag monterat backspeglar. Modellen blev Bullit. De fanns ju på USA-modeller och jag tycker de är mycket snyggare än original Amazon-speglar. Det är ju en sportbil.
Jag har även kapat fjädrarna bak en ring. Det blev ca. 2 cm lägre. Ledsjöfors progresiva sänkningsspiraler blev inte lägre bak som jag tänkt. Fram blev det de utlovade centimetrarna men inte samma bak. Har läst på fler P-1800 trådar att de upplevt samma sak. Nu är den dock i mer balans.
Det blir lite mer rätt stuk (enligt mig) och jag hoppas nu kunna se lite mer i inre bakspegeln.

5 kommentarer:

  1. Hej Blev ju jättesnyggt med 16 tum! Får man fråga vilken offset du valde? Har också kikat på 16x7 minilite till min -61:a men trodde inte att 7 tum skulle passa fram.
    Blev det mycket mer tungstyrt?
    /Janne

    SvaraRadera
  2. Jag har ET16. Det är de fälgar som breddar mest inåt som de har i sitt utbud. Platsen finns både fram och bak. Det är dock lite snålt med frigång fram mot bromsoket. Jag har just nu schimsat 3mm. Ytan på bromsskivan är 150mm och samma plan på insidan av fälgen är 170mm. Antingen kan man svarva av fälgen eller köra med en spacer. Tungstyrt? Nej, inte alls. Men den är mer spårkänslig än med de 195/70 14 jag hade innan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för infon! Körde tidigare med 205/50 med 8 tums aluminiumfälgar och et -10. Bilen blev väldigt spårkänslig men med lite test av olika framvagnsvinklar blev det riktigt bra. Misstänker att min styrning inte var helt hundra då den kändes rejält tungstyrd. Tänkte konvertera ett elservo från Opel corsa som nästa projekt.
      /Janne

      Radera
  3. ja det med spårkänslighet är något man får ta med bredare däck :)
    KB

    SvaraRadera
  4. Riktigt snyggt! Både speglar och hjul. Ut och njut på vägarna nu.

    SvaraRadera