tisdag 23 juli 2013

Tisdagsträff

Ett fantastiskt väder och en fantastisk bilträff på Holgers. En salig blandning. Även ett par P1800 hade hittat dit. En ES 73'a och en 65-66.
73'an i orenoverat bruksskick. Brorsans SLK till höger.
Intressant med kofångarinfästningen på denna som var lite annorlunda stukad än på min. 

Kvällens klo var annars Jonssons prisvinnare. 
En helt enkelt störtskön design som fick priset som kvällens bil. 
Några andra coola roddar var också på plats. Denna med den lite udda 348'an. 

Kvällens gästklubb var annars Jaguarklubben med några riktigt fina bidrag. Det gav inspiration. Läckra bilar och inte minst ljudet från en 12'a.
Det har blivit lite jobb i dag också. Har tillverkat en hållare till batteriet. Målat vattenröret. Varit och skaffat fler säkringar, lite slang och en fläktrem. Elof fick lite sol ute, medans det var svets och slip inne.



måndag 22 juli 2013

Varde ljus

Ett litet steg i taget och emellanåt ett steg bakåt. Nu har jag i alla fall fått igång den första funktionen i elsystemet. Torkarna. De fungerade ibland och ibland inte. Ärgade säkringshållare. Jag fick ta isär och rengöra. Felet spårades dock till ställdonet till fläkten. Det såg inte rätt kopplat ut. Fick hjälp av en gammal dialog på forumet.
Nu fungerar i alla fall blinkers, ljustuta, torkare, hel och halvljus, bakljus och skyltbelysning. Alltid något.
Nya reflektorer, nya lampor och nya kontakter gjorde sitt.
Jag fick även ett paket idag. En östgötsk källa levererade som vanligt rätt och snabbt. Denna gång var det vattenröret från vattenpumpen som går bak till värmepaketet. Jag fick tag i två olika innan det tredje stämde. Lite bläster och nu skall det på lite färg.

söndag 21 juli 2013

El Off

Första försöket att sätta igång elen. Resultat? Inte ett pip, blink eller någon annan tendens till rörelse. Hade åtminstone förväntat mig att det skulle lukta bränt någonstans. Inget. Elof heter numera El Off.

Jag har i alla fall den senaste veckan skruvat på kofångarna. Nu har jag komplett fram och bak i bruksskick. Främre är något bättre än bak. För att hålla samma skick som övriga bilen bör det bytas runt om. Just nu känns det dock som om att jag håller på att köpa bilen för andra gången. Allt behöver ju bytas. Kofångarna får gå en säsong.
Här bakifrån. Drag och även slutrören är på plats.
Framifrån med de något bättre delarna.
Nytvättad. är den riktigt fin.

Nu blir det fortsättning på elen. Felsökning pågår. 

måndag 15 juli 2013

Inredning komplett.

Inredningen börjar bli komplett. Jag slet ganska friskt med första dörren. Det passade inte så som jag hade tänkt. Armstöden var för långa. Jag fick korta av dem något lite i bakkant.
Dessutom passade inte hålbilden i dörrsidorna med hålen i dörren. Jag fick borra 2 nya. 
Efter kapningen så stämmer det bättre i båda ändarna. Armstödet fäste jag ihop med nedre delen av dörrpanelen. Fick borra hålen i armstödet sedan vika in klämmorna. 
Det gick sedan mycket lättare om man börjar uppifrån. Resultatet blev inte så tokigt. Det var dock inte så lätt som det verkade. Nytt är nytt men det var inte bara att smälla dit. Första dörren tog mig nog fem timmar. Dörr nummer 2 gick på en timma.
Övre delen skruvades med försänkt skruv med stödbricka under. 
Resultatet blev bra. Nu är det bara bältena kvar invändigt. Nu känns det mer som en färdig bil när man torrkör. 


söndag 7 juli 2013

Gräslig helg

Det är inte så tråkigt som det låter. Har ägnat helgen åt klöverslåtter vilket gjort att Elof har fått gå i andra hand. Det kom dock paket i veckan. Jag har väntat flera veckor på armstöden till dörrsidorna. En annan sak som var efterlängtad var justermuttern till slavcylindern till kopplingen. Den är nu på plats.
Det har även blivit lite eldragning. Två kablar i grönt har hittat ner till bakljuskontakten och skarvats ihop med   de stumparna som blev ensamma kvar i motorrummet. Jag fick lyfta locket på kardantunneln och då passade jag på att sätta dit gummidamasken till växelspaken (som också kom med paketet i veckan). Även svart kabel till överväxeln är nu på plats. Elmässigt är det nu bara kvar att ansluta växelströmsgeneratorn samt inkoppling av framlyktorna.

Inredningen är nu närmast komplett och dörrsidorna skall monteras. Jag har flyttat över kromkanterna från de gamla sidorna till de nya. Även dräneringen gick att flytta. Det kommer att bli en stor skillnad jämfört med de amatörlagade gamla sidorna.
Här är de bredvid varandra. Nog är det lite skillnad. Inte minst det lilla vecket som är original utmed kanten. Det blir snyggt. De gamla stommarna var så spröda så de vittrar sönder när man hanterar dem.
Nu skall man bara lista ut hur de skall skruvas i dörren. Det måste vara väsentligt då man drar igen dörren med dessa.
Övre kanten på dörrsidorna har jag limmat i omgångar. Vikit, limmat, klämt och limmat igen. Nu är de klara för montage. Först skall filtlisten mot rutan på plats. Jag har sparat de gamla häftorna och rätat dessa. Borra med 1,5 mm borr genom filtlisten och vika klämman på baksidan. Pilligt men det blir ganska gediget.
Med filtlisten på plats så sattes överdelen fast på de nya övre dörrsidorna. Nu börjar det likna något.
Nya klämmor på plats på baksidan. Den stora hängklämman flyttades över från de gamla sidorna. 
Jag fick i helgen även tag i ytterligare 3 kofångarhörn. De 3 jag saknade. Lasse i Karlstad levererade och med hjälp av grannen Kenneth så fick jag dess levererade hem. Smidigt! De ser justa ut och borde duga för att få ihop en duglig lösning som går att åka med åtminstone någon säsong. Sen få vi se. Tack Lasse och Kenneth. Mer om detta senare.