söndag 28 april 2013

Det kom ett brev

I veckan har jag dragit in några av de krokar som legat ute i jakten på saknade delar. Då kom det ett brev.

Att en lite mässingsring kan vara så vacker. En bloggarkollega hade en liggande i hyllan. Tack, du är min idol!
Som bonus fick jag även med ett tips ur reservdelskatalogen som kanske hjälper mig att hitta den detalj som jag nu fortfarande saknar nämligen lagerkoppen i botten på hela växelspaksinfästningen.

Utöver att jaga delar har jag också putsat på ratten. Jag har polerat navet och plockat ihop de bästa delarna från den gamla och den jag hämtade i Värmland. Mitt nav blev bäst, min kromring och Lasses märke i cenrum. Nu blev det ganska bra. Ratten tycker jag är bland de snyggaste prylarna på hela bilen. Så skall en sportratt se ut.
Det blev lite kört med blästern också. Motorfästen, spolen, ett bärjärn och kylaren fick sig en omgång. Nu skall det målas.
Jag har även satt dit vinkeln till oljetrycksslangen. Efter lite puts hittade den sin rätta plats.
Nu skall jag bara tillverka fästet till oljetempgivaren och svetsa fast denna i tråget sedan är motorn komplett.

söndag 21 april 2013

Motor ur

Nu är motorn ur igen. Jag har fått tag i rätt motortassar, en vinkel till oljetrycksslangen och dessutom ett bakre bärjärn till kofångaren. Nu saknar jag bara bärjärnen till främre kofångarna.
Jag skall försöka göra en klämring till växelspaken och undre hållare till den. Jag hittad ett trasigt lock på blocket med spaken kvar. Kanon tänkte jag, men det visade sig redan vara sålt. Attans...

Utöver detta skall jag svetsa ett uttag för oljetempgivaren i tråget. Nu har jag ju varit i Värmland och sett hur det ser ut och var det skall sitta. Dessa tråg är tydligen lite ovanliga och inte helt enkla att få tag i. Någon som ligger och trycker på ett?

Nu skall här svarvas, och sedan lite plåtarbete. Handboken får gälla som ritning. 29 och 31 är de jag saknar.

söndag 14 april 2013

Jakt på delar

Shopping dags.
Jag for till Värmland för att titta närmare på en ratt som var renoverad. Hem åkte jag med både ratt, ventilationsruta med helt lås, ett bättre blinkerglas och en ögla till säkerhetsbältet. Utöver att jag fick med mig några delar som jag saknade så fick jag se en riktigt fräsch P1800 som påminde en hel del om min egen, både i skick men även i utrustning. Inte helt original men smakfullt moderniserad. Jag fick också svar på några frågor om hur givarna skall sitta på motorn.
Det gav energi till fortsatt arbete. Tack Lasse!

Ratten är riktigt fräsch. Den behöver lite putsande men den är hel (renoverad) i bakeliten. Det kommer att bli ett lyft jämfört med den gamla.
Min gamla ratt har jag givit upp. Den går enligt mig inte att renovera utan att gjuta en ny kringla. Sprucken på alla håll och dessutom rostig ända in i märgen.
Jag har putsat upp ventilationsrutan. Den var i riktigt bra skick under skiten. Gummit var även det bättre än det jag hade. Rutramen får dock bli min gamla. Ny filtlist sitter redan på plats. Nu har jag allt för att kunna montera vänster dörr färdigt.

Nästa jakt på delar görs i Östergötland, efter ett tips från en bloggarkollega. Motortassar, vinkelkoppling till oljetrycksröret och kanske ett bärjärn till bakre kofångaren kommer förhoppningsvis på posten i veckan. Nu har jag varit i Värmland och sett hur tråget skall se ut. Kanske finns det sådana tråg i Östergötland? Det innebär att motor skall ur igen. Men det behövs nog ändå då jag inte har alla delar till växelspaksinfästningen. Det börjar bli mer och mer komplett.

söndag 7 april 2013

Ny skyltbelysning

Som lite mellanspel till allt strul runt motorinstallationen så monterade jag en ny skyltbelysning bak. Den gamla hade sett sina bästa dagar. Sprickor på 2 ställen.
Porerna i kromet var dessutom så stora så det fick bli ett nytt hus.
På plats ser det riktigt bra ut. Passformen har många varnat för på dessa nya delar men jag tyckte den satt perfekt. Mössen hade dock varit och ätit på packningen så det blir nog till att byta framöver.
Glasen fick en resa i diskmaskinen innan de sattes in i det nya huset. Det blev riktigt bra.

Misslyckat bröllop

Nu har jag hängt i motor och låda, eller rättare sagt, försökt hänga dit motor och låda.
Den är på plats men ändå inte. Jag har missat att det inte är samma motortassar på B20 och B18. Det passade liksom inte...
Giftemålet mellan denna B20 och min gamla Volvo har inte varit problemfritt.
1. Det är blandat tum och mm-skruv. Lätt att missa.
2. Jag har fortfarande inte listat ut hur jag skall göra med bilens givare i B20-motorns uttag.
3. Växelspaken verkar inte vara komplett. Det ser ut om man jämför med handböckerna som att jag saknar delar. Är det någon som kan hjälpa mig? Skall det vara fjäder inne i skaftet? Till höger i bild.
Det ser ut att saknas en klämring. Stämmer det? Då saknas det väl förmodligen även en plåtbricka med en lite djupare kona, eller?
Hur ser backspärren ut?
Svaret på alla dessa frågor är. Köp aldrig en bil i kartonger!