söndag 31 juli 2011

Slipa, slipa

Jag har nu lagt ytterligare ca 30 timmar på riktning och spackling av framförallt skärmar och dörrar.
Det går inte längre att se defekter men man känner fortfarande smågropar och små vågigheter. Jag har gått från 40 papper till 120. Elof fick en sådan här fin sommardag känna på luften. I dagsljuset så framkom några nya bulor som måste rättas till.
Snygg i frofil. Det behövs nog ytterligare ca.15 timmar med finslip innan det börjar likna något. Då skall första grundningen på innan det blir 400 papper.

söndag 24 juli 2011

Sisyfos

Har varit på en kort semesterresa några dagar och har därmed vilat från garagegöra lite grann. Vi tog dock en sväng förbi VP parts i Fristad och hämtade en framruta och stoppning till instrumentpanelen.

Lite mer slipande har det dock blivit. De senaste dagarna har jag koncentrerat mig på nederdelen. Det är många ytor som skall vara raka och släta på en bil som nästan helt saknar släta ytor.
Här bilen med botten upp. Allt så här långt slipat för hand med långslip.
Det är ett drygt arbete att få till en bra grund för lackering. Det känns som att man slipar och spacklar men man kommer ingen stans. Det finns alltid mer att rätta till. Just nu känns det som ett evighetsarbete ungefär som det som Sisyfos sysslade med. Ni vet killen som rullade sten uppför en kulle för att sedan får rulla upp den igen när den rullat ner.
Här linjen längs tröskellådan. Långa svepande drag med slipen men svårt att spackla rätt. Det blir långa drag.
Man märker när man sopar hur mycket man slipar bort av det man lägger på. Det är svårt att slipa men ännu svårare att spackla. Det märks att man är amatör.
Här är slipdamm efter en heldag i garaget.
Kribbe undrade om det dammar. Jo det gör det. Speciellt när man målar. Jag får ta lite i taget, då går det dock hyggligt. Målar man mycket så ser man inte ett skit efter ett tag och ögonfransarna klibbar ihop. Slipningen går rätt så bra då jag slipar allt manuellt med kloss och långbräda.

Jag gjorde även som Kribbe med BMW'n och beställde papper på bilen från riksarkivet. Det mest intressanta med min bil var att den har varit avställd sedan 1976. Endast tio år gammal blev den för dålig och ägaren gav upp. En ägare de första 6 åren sedan bytte den ägare nästan varje år tills den ställdes av redan -76. -81 köptes den av ägarinnan som sålde den till mig -06.
En annan kul händelse var att den råkat få samma reg.nr som en Honda CB125 ett tag och hade därmed 2 ägare samtidigt under en period.

söndag 17 juli 2011

Mera slipa

Luftrören är täppta men Elof börjar bli slätare. Koffertluckan och höger dörr är klara för ett nytt lager epoxygrund. Likaså huven som inte hade så många blesyrer.
Kvarstår gör höger dörr och höger sida. Jag har en liten vågighet längs bakskärmen efter skärmkantsbytet och den lär synas längs karrosvecket. Det skall vara rakt på alla håll och kanter.
Vissa ytor har jag spacklat och slipat ett tjugotal gånger nu så jag börjar känna bilens former. Man får blunda och smeka för att notera eventuella vågigheter. Det märks att bilen agerat brädlager i den Värmländska källaren för det är småbucklor precis överallt där man minst kan tänka sig. Det börjar ändå ta sig.
Ge mig någon dags slipning till med långbrädan sedan släpper jag 40 pappret, lägger ett lager epoxygrund och därefter slipgrund några lager. Sedan blir det att gå på igen med 120 papper.

lördag 16 juli 2011

Finriktning front

Jag har semester. Vad gör då normala människor på en sådan fredagskväll? Går ut till sin ögonsten och slipar och riktar? Jajamen.
Jag har koncentrerat mig på ovandelen på framskärmar och fronten. Den gamla radiemallen från när jag svetsade som mest kom till pass igen. Nu är fronten lika på båda sidorna.
Jag har provmonterat grillsargen och strålkastarpottorna för att säkerställa att skärmarna är riktigt runda fram. Jag har sett några mindre bra lagningar just runt lampsargarna. Det är lite onödigt, tycker jag, när man lägger ner så mycket tid och pengar. Visst ser det spännande ut så fort man får på lite crome.
Jag gillar uppsynen. Den är kaxig. Bra jobbat Pelle!
Jag hittade ett hörn på vänster fram som jag inte är riktigt nöjd med. Jag kommer nog att snitta lite och flytta in en remsa på ca 4-5 cm någon/några mm.
Skärmar & front börjar annars kännas riktigt bra. Om någon mer följt TV8's Grandtourismo på TV så lackade dom en blå P1800 i ett program. Det sades att lackfirman lagt 120 timmar på den bilen. Då var den ändå ganska fräsch som utgångsmaterial. Då har jag bara 104 timmar kvar nu...
Sijo!

torsdag 14 juli 2011

Pedaler

Jag har råkat ut för materialbrist. Slipning av karossen har stått still några dagar då spacklet tog slut. Jag skulle inte behöva så mycket, var det tänkt, men det är stora ytor och mycket som slipas av. Idag kom dock hela färgleveransen inklusive spackel.
Volvo 46 (Du pont 5035), slipgrund, mer epoxygrund, lite rostskydd (både tunn och hård) och spackel.

Under tiden har jag satt ihop ett nymålat pedalställ. Gummina var ok. De har jag bara tvättat. Med i lackeringen åkte även rattstångsröret.
Nu får jag återgå till sliperiet. Det skall bli regn i helgen och jag går på ledighet.
Jodå, jag är i realtid sedan en tid tillbaka.
Sijo!

tisdag 12 juli 2011

Spackel

Jag har grovspacklat sidor och fronten. Det blir mycket smeka. Finjustera ned med hammare och mothåll och spackla upp där det behövs.
Här syns tydligt att höger fram varit smälld. Det är många småbubblor. Det är dock inga mängder som behövs. Här behövs även lyktsargar och grill provmonteras så att allt sitter rätt.
När jag på 80-talet byggde denna Amazonen, då gick det åt mycket padding. Hua.
Det var bra träning som kommer väl till pass i dessa dagar. Fortfarande slipar jag bort mycket utav det som läggs på. Här ena sidan grovriktad. Många timmar återstår innan det är dags för lack.

söndag 10 juli 2011

Slipning pågår

Jag har påbörjat riktning och slipning av karossen. Det är riktigt kul att se slutresultatet växa fram så smått. Man kan börja ana hur det skall bli.
Det känns som om man slipar bort lika mycket som man lägger på. Det lär bli många timmar innan jag är nöjd.
Idag har jag även lagt några timmar på Moholmsstrippen. En av de hårigaste P1800 som finns hade uppvisning. Här i par med shoppad Amazon med Chevy smallblock (Jag åkte själv shoppad Amazon på 80-talet).
Denna P1800 från Mölltorp lyckas ta 402 meter på 9,90 och sluthastighet på 219km/h tack vare Chevy 400cui, corvettbakaxel, lustgas och mycket annat. Det bästa är att han kör till och från tävling. Daily driver.
Här är jag i himmelriket för en stund. Trångt var det men fy fasen va coolt. Notera taksänkningen.
Förarmiljön, här lätt uppdaterad. Bilen är sedan många år räddad från skogsdöden och lär enligt rykten ha vunnit Stockholm open något år.

fredag 8 juli 2011

Baklucka

Kommentarerna om prylarna i lådan var värdefulla. det löste en del frågetecken. Jag får lägga ut fler bilder på prylar jag inte ännu har förstått vad jag skall ha till. Tack!

Jag har nu förberett lucka för finslip och lackering. Bakluckan var från början ganska fräsch. Det sprängde dock i dubbelplåten i bakkant och jag fick sprätta upp halva bredden och lägga i en ny falsad remsa . Så här såg utgångsmaterialet ut innan jag satte kapen i luckan.
På bilden nedan framgår vilken bit som är bytt (pennstrecket i svart). Snittet lade jag mellan första och andra vecket. Jag har nu spacklat lite småskavanker i svetsen och slipat någolunda jämnt. Det sista får jag ta efter att slipgrunden lagts. Då syns det förmodligen bättre.
Jag har också avlägsnat lite tjärpapp och ännu mera klister. Dessa pappbitar lossnar tydligen med åren, så det är limmat med både det ena, andra och kontaktklister.
Här är luckan återmonterad på prov. Slipad efter spackling på svetsen och dessutom mattad där ny papp skall monteras. Nästan redo för lack. I vänster kant ser ni att jag också lagt igen hålet för antennen. Den vill jag inte ha där. Det finns gott om osynliga varianter idag.
Nu är det dags för spackling och slipning av resten av bilen. Det känns riktigt kul. Jag beställde färg idag, Volvo 46, och nu känns det definitivt! Röd skall den bli.

onsdag 6 juli 2011

Inventering

Höger dörr är provhängd och den verkar passa med 66'ans rutor. Det krävs dock en del riktning och finspackling. Det gör det för övrigt på hela bilen. Så här blev dörren på insidan efter mitt drastiska drag att viga ihop 2 dörrar till en.
Jag har för övrigt gjort en liten inventering på inredningsdetaljerna. Det är fortfarande för mig lite osäkert vad som saknas då jag, som jag berättat tidigare, köpt bilen halvvägs demonterad. Då får man skruv och småpryttlar i lådor på detta viset.
Mattorna provmonterade jag för att få en bild av var det skall borras nya hål för fästelement. Jag har ju bytt en del plåt i golvet. Fotstödet för bländningsknappen är här också ditskruvat och har fått nya hål. 
En del mattor är väl tagna av sol och tid. Har för mig att jag läst någonstans att man kan färga med textilfärg. Är det någon som provat det?
Kunde inte låta bli att lägga tillbaka baksätet. Det är helt men kräver en del puts. Dessa bagageremmar, har alla P18 dessa? Vet inte att jag sett dessa i andras bilar.

tisdag 5 juli 2011

Högerdörren

Jag blev efter ett tag uppmärksam på att det var olika tjocka rutor i de både dörrarna. Höger dörr hade en tjockare ruta och dessutom en plåt skruvad på insidan av dörren. Med lite hjälp identifierade jag höger dörr som en 61-63 dörr. Den var dock ganska fräsch i plåten bortsett från ytrost runt listhålen.
Jag jagade dock en 65-66 dörr för att få lika rutor och fick napp hos samma smålänning som jag köpte huven av. Den var inte billig men såg fräsch ut. Den var i alla fall komplett med rutor och hade dessutom hel lås på ventilationsrutan. En chansning.
När jag började demontera dörren så framgick ganska tydligt att denna dörr var rostig. Mycket rostig. När gummilisten lossades så fanns inget kvar under C-listen i botten. Jag kapade upp med ambition att göra en ny botten. Det var rost i flera lager.

Det som var mindre kul var att, från en tidigare reparation, var rosten i dörrspegeln bara inknackad och plastad med mycket plast. Ute på rosten.
Utsidan!
Och insidan. Vad tänkte dom på?
Jag tänkte att jag gör ett försök i alla fall. Botten kapades ur. Och en stor bit av spegeln ersattes av en ny bit.

Här botten klar för ditsvetsning. Stycket bakom var dock för dåligt att svetsa i så jag fick fortsätta bakåt.
Det slutade dock inte bra trots ganska många timmar på denna dörren. Spegeln slog sig så pass in i...så nu har jag gett upp. Jag har skurit ur hela insidan på 66'a dörren (det enda som var fräscht) och svetsat i den på 61'a dörren. Nu skall dörren provhängas och rutorna provmonteras innan finspacklingen drar igång.
66'a dörren är dock på väg till skroten och den vill jag inte se skymten av igen. Sicken skit!


lördag 2 juli 2011

Sommarträff

Visst skall Elof bli röd. Röd 46. Det känns självklart efter att ha besökt träffen i Göteborg. De röda var finast.
Jag blev positivt överraskad av hur många riktigt fräscha 1800 det rullar i vårt land. Ståpäls. Notera hur de speglar sig i fönstren på museet på Arendal. Mäktigt.
Undrar om vi får uppleva 100 st på rad fler gånger. Kolla fullriggaren som går in i hamn i bakgrunden när 100st P1800 rullar iväg på rad mot Kungälv.
Träffens, enligt min mening, snyggaste P18. Sitter perfekt på 18-tums ostarna. Skottrak i plåten och en fräsch lack. Riktigt läcker. Den kommer att sitta på näthinnan länge.
Jag lärde mig också mycket genom att studera alla bilarna. Jag hittade 1 av alla dessa 100 som hade drag som såg ut som mitt. Jag insåg att jag satt ihop huvgångjärnen fel. Ena delen skall vändas upp och ner. Jag visste inte att man skulle ha gummilist bakom strålkastarsargarna. Jag såg båten som jag skall hänga efter Elof när jag är klar. Realloy med B16 och Pentadrev. Cool. Att drömma är viktigt...
Jag träffade de andra 2 bloggarna också. 61'an och ES73. Kul!
Sisst men inte minst gav denna träff en enorm kick och gav mycket inspiration. Tack för uppvisningen!


fredag 1 juli 2011

Tanken

Lars, jag lovar att ta bort gummina till kardanfästet innan lackering. Jag borde tänkt på det innan.

Elof hade namnsdag i går. Det belönades med färg på tanken och värmepaketet. Tanken har skrapats från all alsfaltspapp och den är något illa tilltygad med bucklor. Den får dock duga så länge. Den visade sig dessutom läcka på ett par ställe så gassvetsen fick tas fram. Den har ju stått tom sedan 1977, inte att förglömma. Etsgrund i botten sedan epoxygrund efter svetsningen. Efter grundning så var det dags för blank svart.
Bränsleanslutningen var avdragen och dessutom svår att få loss. En ny anslutning hittade jag hos killen i småland som jag köpte huven av.
Värmepaketet slipat, rengjort och maskerat på de ställen färg inte skall in. Inre backspegeln är här grundad men behöver spacklas och snyggas till innan lack. Den saknar även fästkragen runt kulan. Detta är ett tydligt bevis på att det finns nackdelar med att köpa en bil i kartonger. Nu märks det vad som saknas.
Draget fick 2 lager hammarlack. Jag inbillar mig att det är mer utsatt och att hammarlacken inte är lika skör och ömtålig som acryllacken. Det flyter ut ganska fint.

Resultatet efter den svarta acryllacken. Värmepaketet blev jag mest nöjd med. Det kommer att förgylla motorutrymmet.
Tanken blev bra målad men lite rå yta under. Slarv i underarbetet. Det är dock i botten på bilen så det kommer att bli bra utan att vara shownivå.
Även växellådsbalken fick sig en omgång.  Där fann jag att jag saknar ytterligare en bit från köpet. Fästet för bakre gummikudden på växellådan.  
Mera komponenter att stoppa undan för montering lite senare när karossen fått färg. Hmm... Svart på bilen också kanske? Röd är annars väldigt fint, eller vit? Svårt...Jag drar till Kungälv i morgon Lördag för att samla inspiration bland alla andras P18. Vi ses kanske.